نوشتـهـجات

یادداشت های مسعود دستان

نوشتـهـجات

یادداشت های مسعود دستان

نوشتـهـجات

به توکل نام اعظمت ...

دانشجوی ارشد رشته تاریخ تشیع

شماره تماس و تلگرام : 09361290313

ایمیل : masoddastan@gmail.com

در حال نوشتن پایان نامه با موضوع نقش ایرانیان در عمران و بازسازی عتبات عالیات عراق

آماده تبادل علمی باعزیزان هم رشته ای هستم ...

نویسندگان

قم قدیم از صفویه تا قاجار

دوشنبه, ۳ فروردين ۱۳۹۴، ۰۲:۰۸ ب.ظ

قم قدیم از صفویه تا قاجار

کتاب «قم قدیم از صفویه تا قاجار، 1057-1331»، نخستین اثری است که به طور گسترده، تصاویر قدیمی از شهر قم را در معرض دید علاقه مندان و پژوهشگران قرار می دهد.

تصاویر و عکس های قدیمی نیز هر کدام سندی معتبر و با ارزش از پیشینه تاریخی جوامع گذشته اند که موجبات شناسایی روند تحولات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی را فراهم می آورند؛ چرا که تصاویر هر کدام جنبه های مهمی از تحولات و تغییرات را در طول تاریخ، نمایان می سازند.

از آن جایی که شهر قم در سر یک چهاراه مواصلاتی مهم قرار گرفته است، سیاحانی که در دوره قاجار، با کشتی و از راه جنوب وارد ایران می شدند، در مسیر خود به سمت پایتخت، به قم سفر می کردند و سیاحانی که از راه شمال وارد ایران شده و قصد سفر به مناطق جنوبی را داشته اند، از شهر قم عبور کرده و درباره این شهر و تاریخچه آن، مطالب بسیاری ذکر کرده اند؛ برای مثال، ادوارد براون در سفرنامه خود درباره مردم قم چنین می نویسد:

«به طور کلی از اقامت کوتاه مدت خود در قم بسیار لذت بردم، و هنگام ترک آن جا بسیار متأسف بودم و در عین حال خوشحال بودم از اینکه مردم آن شهر خیلی بهتر از آن هستند که درباره شان گفته می شود. قیافه ظاهری مردم شهر همانند اخلاقشان دلپذیر است و...»

بیشتر عکس های ارائه شده در کتاب، از آرشیو عکس های کاخ گلستان بهره گرفته شده است و از ابعاد گوناگونی اهمیت دارد؛ از منظر تاریخی، سبک معماری و هنری، حیات اقتصادی و اجتماعی، مطالعات مردم شناسی، جامعه شناسی و مذهبی می تواند به تمامی محققان و قم پژوهان و علاقمندان یاری رساند.

فهرست مطالب کتاب بعد از مقدمه و دو پیشگفتار، به قرار زیر است:

نقش قم از دید سیاحان

قم از نگاه سیاحان نقاش

آدام اولئاریوس، ژان شاردن، اوژن فلاندن- پاسکال کست، مادام ژان دیولافوا

عکس و تاریخچه عکاسی در ایران و قم

نتیجه گیری

قم در قاب دوربین عکاسان قاجاریه

لوییجی پشه، آقا رضاخان اقبال السلطنه، عبدالله قاجار، میرزا حسینعلی عکاس باشی، داداشی، خانه زاد خان بابای حسینی، امیرخان جلیل الدوله، ابوالقاسم نوری، آنتوان سوروگین، ارنست هولستر

و در پایان شامل تصاویر بی نام و منابع است.

ناشر این کتاب، مولف آن «حسن قراگوزلو» است و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، بنیاد قم پژوهی و کاخ موزه گلستان به این مهم دست یافته اند.

کار ترجمه را معصومه فلاحتی بعهده گرفته و ویرایش این اثر توسط حسین پورشریف انجام یافته است. شمارگان کتاب 2000 نسخه و قیمت آن 60000 تومان در قطع وزیری بزرگ، در سال 1392 و تعداد صفحات 196 صفحه فارسی و انگلیسی است. این کتاب با شماره ثبت 515457 در کتابخانه شماره یک موجود می باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۳
مسعود دستان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی